April 2012 archive

Byske runt

20120430-160611.jpg

Det blev lite träning idag också i form av en 5 km jogg runt Byske innan lunchen. Sträckan mellan 3,5 och 4 km var kanske inte den mest givande, men så kan det ju bli ibland.

Efter ca 3,5 km valde min sportbh att påminna mig om sin ålder (kan den verkligen vara 8! år?) då den undre resårkanten lät behagen glida neråt. Det blev sen lite skumpigt.

20120430-155100.jpg

Strax därefter sprang jag över en fin träbro och det forsande vattnet påminnde mig om att jag inte tömt blåsan på en stund.

20120430-155429.jpg

Som tur var är ju det motsatta brofästet vid ett skogsparti så i närheten av denna bänk fick det bli nödens jägarvila.

20120430-155858.jpg

Här hittade jag också en tennisboll (Wilson, värsta kvalittabollen) som fick följa med till husvagnen och göra vovven glad.

Efterjogg-cirkel i Byske

20120429-201310.jpg

Efter dryga 4km jogg genom Byske var det dags för lite cirkelträning på campingen.
Det blev lite enbens-squats, prison-cell-pushups, skridskohopp och jämnfotahopp. Vovven deltog genom att skällande kräva att bollen skulle kastas. Kul träningskompis :-)

Tyvärr bråkar hälsenan fortfarande så exentriska tåhävningar är ett obligatoriskt inslag i min vardag numera.

20120429-200255.jpg

20120429-201856.jpg

20120429-200435.jpg

20120429-200526.jpg

20120429-200636.jpg

20120429-200739.jpg

20120429-200828.jpg

20120429-200912.jpg

Träningströskel

20120421-092910.jpg

Igår planerade jag in att sticka ut på en joggingrunda innan lördagens frukost. När jag vaknade strax efter klockan 06 såg det ut så här när man tittade ut genom ena vardagsrumsfönstret. Termometern stod på hela 3 grader.

20120421-091208.jpg

Min motivation sjönk rätt rejält, men som tur var hade jag förberett köksstolen med träningskläderna i påklädningsordning. Ingen återvändo alltså.

20120421-091520.jpg

Om jag inte hade haft kläderna framme så hade jag antagligen inte tagit mig ut. För löpningen känns inte lockande än, den är fortfarande jobbig. Förhoppningsvis kommer den här tröskeln försvinna om ett par veckor då jag tvingat mig ut ett antal gånger till. Jag hoppas jag kommer peppas lite extra när det faktiskt är sånt väder att man inte behöver använda de vinterfodrade löpningstightsen.
Det blev 2,6 km lugn jogg runt stan som jag avslutade med tabataintervaller med 4 sets av varje övning:prison cell push ups, dips med händer och hälar på varsin stol, crossfit situps och bicepscurls med 10 kgs hantlar.
Idéen om prison cell armhävningarna fick jag från bloggen uppochhoppa. Följ länken om du vill lära dig hur man gör dem.

Nu känner jag mig riktigt nöjd, men jag hoppas vädret tillåter en längre joggingtur imorgon.

Friskis&Svettis-måndag

20120416-194208.jpg

Idag hade jag rejält med träningsvärk i ben och bak så jag längtade verkligen till kvällens gruppträning. Direkt efter jobbet, där jag för övrigt bara fått sitta ned under lunchen, var det dags för Intervall-Flex. Jag kände redan under de första benböjsintervallerna att det skulle bli en tung timme för uj va trötta musklerna var.

Flexdelen var härlig, min alldeles för korta hälsena och vad på vänster ben fick verkligen veta vad som gäller.

Att sen gå uppför i 2 km för att ta sig till lägenheten är en lagom nedvarvning och när jag hade några hundra meter kvar skrek kroppen efter näring. Ikväll blev det riktigt smaskig mat: bacon, ägg och vita bönor i tomatsås.

Hungrig tjej i Kirunas kvällsol

20120416-194159.jpg

Vardagsbackar

20120415-141713.jpg

Backar spelar en huvudroll i träningen för att bli starkare, snabbare och utålligare.

Jag brukar oftast köra korta intervaller uppför backarna då jag rejsar tokfort i ungefär 10 sekunder, sen joggar i 15 sekunder, sen upprepar jag det tills jag är högst upp och joggar sen nerför hela backen. Så upprepar jag alltihop så många gånger som jag känner för.

Det är suuuuperduuuperviktigt att man är varm i musklerna när man ska köra träning som ger mjölksyra och musklerna är sen tacksamma för om man joggar ur mjölksyran från dem innan man avslutar träningspasset.

Här är två av mina vardagsbackar, en kort och en lång.

20120415-141313.jpg

20120415-141323.jpg

1 2